Utfärd till Glasriket

UTFÄRD TILL GLASRIKET
Två minnesvärda dagar och en afton som senast skall glömmas!
Så kan den sammanfattas, Hässleholms konstförenings medlemsresa till hotellanläggningen runt Kosta glasbruk.. Glaskonst i mästarklass, lyxigt boende i ”glasig” omgivning, god mat, kunnig vägledning och trevligt sällskap. - Se där några av huvudingredienserna i föreningens senaste reseprojekt!

Vår chaufför, Berndt, bakom ratten, borrade Kagans Setra-buss och resans 27 deltagare, vägledd av konstföreningens reseansvarige, Kerstin Ek Svantesson, uppbackad av ordförande Lena Bäckström Åkesson, rakt in i hjärtat av Glasriket, rakt in ”Mörkaste Småland, till en månghundraårig brukskultur kantad av envisa bönder som fostrats av att bryta sten på mager åkermark, se skogarna växa och inställningen att ”Vi skall nog klara oss själva” och ”Går det inte på enas sättet så går det säkert på det andra…”
Där blomstrade en gång glasbruksindustrin. I dag finns det bara en handfull kvar med Kosta som ”moderbruk” och det var just DÄR vi gjorde första mellanlandningen på denna vår resa.
En vandring runt i utställningslokalerna stod på programmet, utställningar så fyllda av magnifik glaskonst att det kunde ta andan ur vem som helst, innan det var dags att kliva in i ”hyttan” för handfast demonstration av glasblåsning under sakkunnig ledning.
När så eftermiddagen långsamt gled över i ”kväll” samlades alla för att avnjuta såväl klassikern ”Hyttsill” och därigenom, åtminstone bildligt talat, dela mathållning med forna dagars glasbruksarbetare och ”vandrare” från stigarna och skogarna. Trubadurunderhållning stod också programmet liksom glasblåsning – fast nu i spännande skumrask.
Kvällen blev anständigt sen…
Efter en god natts sömn i konstsmyckade hotellrum där bland annat toaletten hade handfat i glas drog färden vidare till Målerås glasbruk, känt för kreativa skulpturer i kristall och skapelser där järn och glas bildar symbios.
Självaste ”Mäster” Mats Jonasson, som gjort sig bekant för sina makalösa gravyrer tog sig tid att berätta för resans deltagare om sitt arbete.
Guiden på denna del av konstresan tog oss vidare genom skogarna, förbi minnesmärke från kriget och till Granhults kyrka, som i sig är Sveriges äldsta bevarade timmerbyggnad. I sig rymmer den såväl hisnande sägner som vackra gamla målningar.
Via ytterligare en ”matkontroll” anlände buss och sällskap åter i Hässleholm – en timme före planerad ankomsttid, Fulla av intryck, några med nyinköpta glasklenoder och samtliga uttalat helnöjda med resan, klev deltagarna av bussen.Två minnesvärda dagar och en afton full av upplevelser, rikare. Precis som det skall vara när man reser med Hässleholms Konstförening!