Konstresa i Västerled

Trettio förväntansfulla passagerare äntrade bussen på lördagsmorgonen när Hässleholms konstförening arrangerade konstresa i västerled.

Kerstin Ek Svantesson hade tillsammans med Kagans buss, som är en av föreningens samarbetspartners satt samman ett program där första anhalten var konsthallen i Landskrona och samlingsutställningen för  NVSK Konstrunda. Scillorna i parken gjorde sitt bästa för att konkurrera med konsten innanför konsthallens väggar och de gjorde bra. Dock, styrkta av vad man sett i samlingsutställningen, styrde man kosan, med chaufför Micke, säker vid ratten, till Lena Olssons ateljé för att betitta hennes keramikarbeten. Efter det gick färden till Vallåkra och Inga Björstedts utställning av temperamålero och teckningar. Många nyfikna frågor ställdes angående tekniken och många frågetecken förvandlades till utropstecken under den dryga halvtimme besöket varade. Lunch blev det hos Miss Alice krog i Vallåkra och där blev huvudnumret den nästintill världsberömda tomatpajen.
Yoshio Nakajimas atelje vid Raus stenrkärlsfabrik blev nästa hållplats. Konstnären själv var i japan med hans son talade glatt och mycket om sin fars arbete och när det blev dags att besöka själva stenkärlsfabriken gavs tillfälle till dem som vågade att kliva in i självaste brännugnen. (Den var vid tillfället inte aktiv). Dagens sista besök blev hos Zoli Fuglesang Kareld i Helsingborg. Hennes måleri fångade många och såväl hos henne som hos de andra konstnärerna inhandlade konstföreningens styrelse verk som så så småningom kommer att bli priser i medlemslottteriet.
En fullmatad konstlördag med intressant program blev det – så intressant att programpunkten som var tänkt att avsluta dagen: besöket på Väla köpcentrum helt enkelt röstades bort.
Dagsbehovet av aktiviteter var helt enkelt fyllt.