Cafékväll, De unga och konsten

Tillsammans med leg psykolog Lena Bäckström Åkesson tittar vi på utställningen "Vi unga - vår konst."

Cafékvällen i anslutning till utställningen ”Vi unga – vår konst” med Lena Bäckström Åkesson som föredragshållare kunde räkna in bortåt fyrtio intresserde deltagare.

Vederbörligen stärka av kaffe och lussekatt samlades man i utställningshallen (ett nytt grepp i cafékvällssammanhang!) och under Lena Bäckström Åkessons ledning fick man en fullödig information dels om hur Hässleholms konstförening ser på sitt uppdrag att sprida kunskap och konst i olika sammanhang, dels tillblivelsen av den uppmärksammade  aktuella utställningen med tio unga kvinnliga konstnärer.

Kvällens clou blev sedan den gemensamma rundvandringen i utställningen där respektive konstnär, intervjuad av Bäckström Åkesson, fick berätta om sig själv och sitt konstnärskap.

I allt en fascinerande inblick i hur unga konstnärer i olika stadier av vardande ser på sitt arbete. Så intressant var det hela att även Hässleholms kulturchef Jens Olsson dristade sig till att titta in mot slutet av denna cafékväll!